De kunst van oorlog voeren

Met dank aan Northern Flag

Omdat we als bondgenootschap sterker willen worden en nog niet iedereen weet wat de details van oorlogsvoering (of verdedigen) zijn, zal hier hopelijk verandering in worden gebracht. Het doel is om een soort gids te maken die iedereen in tijden van oorlog kan gebruiken.

In het komende bestand zal er door middel van een overzicht dus uitleg worden gegeven van de vele kanten die oorlogsvoering in Goodgame Empire heeft. Ook zal er een duidelijke uitleg worden gegeven wat we van iedereen verwachten en hoe er het beste kan worden verdedigd en aangevallen. Er zit een volgorde in de hoofdstukken van de ‘’planning’’ tot het weer ‘’verkrijgen van de rust’’ na een oorlog.

  1. Planning………………………………………………………………………………  
  2. Afwegingen…………………………………………………………………………..      Scannen……………………………………………………………………………….   Spioneren……………………………………………………………………………..
  3. Strategie………………………………………………………………………………                                                             De tegenstander zijn zwakte……………………………………………………….                                                  Snel en compact……………………………………………………………………                                                      Samenwerking en discipline………………………………………………………..                              Afleidingsaanvallen………………………………………………………………….                                                        Geen rust……………………………………………………………………………...    
  4.  Verdedigen…………………………………………………………………………..                                      Coördinatie……………………………………………………………………………
  5. Vrede en Niet-aanvalsverdragen…………………………………………………     

Hoofdstuk 1: Planning

Voordat we als groep een massa-aanval of oorlog instappen is een goede planning noodzakelijk. Het plannen van de tactiek en wat we daarbij nodig hebben om te winnen is belangrijk om een oorlog te kunnen winnen.

Onderdeel van de planning is ook de structuur en discipline waarmee we in het bondgenootschap werken. Denk bijvoorbeeld aan een aanval waarbij we om 04:30 aan moeten komen. Als dan één iemand achteraan sukkelt, zorgt dit voor zwakte die de tegenstander kan uitbuiten. Samenwerking en weten wat we moeten doen staat dus voorop.

Onderdeel van de planning is het voorbereiden. Een oorlog kan alleen gewonnen worden als we er goed op voorbereid zijn. Dat betekent dat we een aanvalsleger aanmaken, onze mannen overzetten naar de wereld waarin we willen aanvallen, en de tuigen beschikbaar hebben.

Nou is het fijn om een routine te hebben in de voorbereiding, daarom zal er altijd(!) één of twee weken voorbereiding zijn voordat we een oorlog ingaan. Voorbereiding voor massa-aanvallen zijn een ander verhaal omdat er in tijden van oorlog iedere dag een massa-aanval zou moeten worden gedaan.

Hoofdstuk 2: Afwegingen

Bij het maken van afwegingen gaat het om het inschatten van de kracht van de tegenstander. Wat zijn de sterke en zwakke punten van het vijandelijke bondgenootschap? En wat zijn de sterke en zwakke punten van je tegenstander? Het meest belangrijke in deze fase is dat er goed wordt gekeken. Hoe meer informatie je over je tegenstander kan verzamelen, des groter de kans zal zijn dat je wint. Hieronder worden enkele tips en richtlijnen beschreven.

Scannen:

Scannen is de eerste stap in het maken van een afweging. Het gaat hier nog niet om spioneren maar eerder om het krijgen van een indruk hoe je tegenstander speelt. De sterke en zwakke kanten. De volgende punten zijn dan ook belangrijk om naar te kijken wil je een afgewogen aanval doen:

§  De speler zelf: hoeveel eer, roem en wekelijkse plunder heeft je tegenstander. Wat voor functie heeft hij in het bondgenootschap? Hoe staat hij er in de andere werelden voor?

§  Wat voor torens heeft de tegenstander?: hoe hoger het level van de torens, des te meer mannen er op de muur kunnen staan.

§  Uitbreidingen van het kasteel: meer uitbreidingen betekent meer torens.

§  Heeft het kasteel een (slot)gracht?

§  Wat is de voedselproductie ongeveer?: hierbij kijk je naar het aantal boerderijen, en het level bakkerij dat een vijand heeft. Meer productie betekent namelijk de mogelijkheid om een groter leger te onderhouden.

§  Stallen: het is goed om naar de stallen te kijken die een persoon heeft. Daaraan is af te lezen vanwaar hij zijn aanvallers waarschijnlijk verstuurt. Ik gebruik bijvoorbeeld één buitenpost met level 3 stallen als aanvalscentrum.

§  Wachttoren: dit spreekt voor zich. Val je een kasteel of buitenpost aan met een wachttoren level 5, dan verdwijnt het verrassingselement wat je kans op slagen behoorlijk verkleint.

§  Wachthuizen: tot slot hebben we de wachthuizen die ons vertellen hoe makkelijk we de vijand kunnen spioneren. 

Een al brandend kasteel, is een gemakkelijk doelwit, zal weinig verdedigers hebben
Een al brandend kasteel, is een gemakkelijk doelwit, zal weinig verdedigers hebben

Spioneren

De tweede stap in het maken van een afweging is het spioneren. Spioneren wordt vaak gedaan met het idee dat we een zo volledig mogelijk resultaat moeten hebben. Maar wat veel belangrijker is, is dat je niet wordt ontdekt zodat je verstuurde aanval een verrassing blijft. Helemaal bij massa-aanvallen is het belangrijk om als groep onszelf niet te verraden. Voer dus altijd een spionage uit die zoveel mogelijk spionnen gebruikt, en het laagste percentage ‘’risicieo betrapt te worden’’ heeft. 

Spioneren, zo moet het NIET.....
Spioneren, zo moet het NIET.....



Door middel dan het schuifbalkje kan je de exacte spionage doen, zonder te groot riscio uiteraard. Met meer spionnen, wordt het risico kleiner. Zorg dat het risico om gepakt te worden niet groter is dan 14 %, daar boven is het risico te groot.

Spioneren, zo moet het.....
Spioneren, zo moet het.....

In de voorbeeldfoto's hierboven is te zien dat het percentage gepakt te worden van 95 % naar 14 % verandert. Net wat je vaak nodig hebt om ongezien te blijven. 

Het is een spel wat we met onze tegenstander moeten spelen. Om te winnen willen we onze tegenstander om de tuin leiden. Als we worden gesnapt moeten we onszelf niet verraden. We kunnen dan bijvoorbeeld zeggen dat we geen aanval willen doen omdat we de kracht daar niet voor hebben. ‘’Jullie zijn veel sterker’’. En dan een week later vegen we ze van de kaart.

‘’Als je dichtbij bent doe je alsof je ver weg bent, en als je ver weg bent doe je alsof je dichtbij bent’’

Ook kunnen we onze spionages het beste een paar dagen van te voren sturen. Op die manier zullen we alsnog het element van verrassing hebben mochten we gesnapt worden.

Hoofdstuk 3: Strategie

Het belangrijkste hoofdstuk van dit document; de strategie waarmee we onze massa-aanvallen en oorlogen uitvoeren.

De tegenstander zijn zwakte

Als we na het scannen en spioneren hebben besloten wat de zwakke plek is, gaan we daar natuurlijk gebruik van maken. De zwakke plek kan dus van alles zijn. Een ijskasteel bijvoorbeeld, een buitenpost, of slecht verdedigde bouwstoffendorpen.

Een bondgenootschap vallen we dus aan door de zwakste en meest actieve spelers te pakken. Een speler door zijn zwakste buitenposten aan te vallen. Plekken waar ze dus niet goed kunnen verdedigen. Ook vallen we ze aan waar ze het niet verwachten. Het verrassingselement weer.

Snel en compact

‘’Let your rapidity be that of the wind, your compactness that of the forest’’. Haha, wat een prachtige zin uit The Art of War door Sun Tzu! Hij heeft wel gelijk, snelheid bij aanvallen is belangrijk. Er voor zorgen dat de tegenstander niet zo goed weet wat ze overkomt en daardoor weinig tijd krijgen om zich te organiseren. We willen ze shockeren. Uitrustingstukken die snelheid en percentage ‘’later ondekt worden’’ geven zijn hier goed voor.


Ook compact zijn (ons richten op één of weinig doelwitten) is een groot voordeel. Kijk naar het bovenstaande voorbeeld om het duidelijk te krijgen.

Op deze manier van oorlogsvoering combineren we onze krachten op één tegenstander. Dit zorgt er ook voor dat we één persoon uit een groep eerder vermoeien en dat we onvoorspelbaarder uit de hoek kunnen komen. We pakken hier bijvoorbeeld één speler op al zijn kastelen en buitenposten.

Samenwerking en discipline

Winnend uit de oorlog komen, valt of staat met wat we voor elkaar over hebben. Door gedisciplineerd (volgens de afspraken) samen te werken putten we de tegenstander sneller uit en doen we onszelf niet voor als zwak.

Afleidingsaanvallen

Als we eenmaal in een oorlog zitten is er minder sprake van een verrassingselement. Het blijft belangrijk dat we onze tactiek iedere keer weer aanpassen (verschillende aanvalstijden, andere doelwitten, etc.) om de bovenhand te houden. Een andere manier om nog verrassend te zijn is om een (aantal) afleidingsaanval(len) te sturen. Veel bondgenootschappen sturen te veel ondersteuning naar één doelwit, waardoor ze zelf een makkelijk doelwit worden.

Geen rust

Als we in oorlog zijn willen we er voor zorgen dat de tegenstander geen rust krijgt. Door iedere (of om de) dag een massa-aanval en/of massa-sabotage te doen, zorgen we ervoor dat de moraal van de tegenstander flink achteruit gaat.

Hoofdstuk 4: Verdedigen

Omdat oorlog niet alleen bestaat uit aanvallen is hier ook een algemene uitleg van hoe we willen verdedigen tegen onze vijanden.

Soms is het goed om alleen maar te verdedigen in een oorlog. Als we bijvoorbeeld niet sterk genoeg zijn, of de tegenstander willen uitputten. De tegenstander uitputten? Ja, we kunnen onze tegenstanders uitputten door goed te verdedigen en hun aanvalslegers te vernietigen.

Eén van de meest belangrijke zaken bij het verdedigen in een oorlog is dat we naar iedere speler precies genoeg ondersteuning sturen. Stel dat je een perfecte aanval binnenkrijgt, dan heb je minimaal 1500 man en robijntuigen van de wapensmid nodig om te winnen (als je maar één flank verdedigt). Als er een aanval komt met mindere tuigen kan je twee kanten verdedigen (midden en een flank) waardoor je maar minimaal 1000 man nodig hebt. Een goede verdeling van manschappen is dus handig willen we niet overrompeld worden.

Als extraatje kan je het volgende trucje gebruiken. Bij het vermoeden van een aanval kan je de vijand te verwarren zodat je meer tijd krijgt of dat de aanval niet door gaan. Je zegt bijvoorbeeld dat je een vriendschap wilt starten door hem een keer bouwstoffen te sturen. Of je geeft hem een compliment.

Coördinatie

Bij het verdedigen is het belangrijk dat degene met de hoogste rang in het bondgenootschap de verdeling van ondersteuning coördineert. Hij zorgt ervoor dat er naar ieder doelwit net genoeg ondersteuning gaat, kijkt of het doelwit wel online is, zegt wie waar moet inloggen, en vraagt naar updates.

Daarnaast is het belangrijk om aan te geven hoeveel ondersteuning je naar iemand stuurt. Je zegt dus bijvoorbeeld ‘’800 os naar BP Terra van Bartelman’’. Wees hier duidelijk in zodat iedereen ook voor zichzelf een telling kan bijhouden.

Hoofdstuk 5: Vrede en Niet-aanvalsverdragen

Als we met al het voorgaande rekening houden zouden we niet snel een oorlog moeten verliezen. Het kan natuurlijk wel voorkomen, en dan is afstemming over wat we als bondgenootschap doen zeer belangrijk. Bijvoorbeeld geen aanvallen sturen en de diplomaten een vredesverdrag laten opstellen.

Ook kan het zijn dat we oorlogen winnen, vaak wordt er dan een afspraak gemaakt over de beëindiging ervan. We stellen een datum en tijdstip in wanneer er geen aanvallen meer mogen aankomen. Als er daarna nog wel een aanval binnenkomt kan er door middel van een pact een aanval worden terug gestuurd. (zie ook het overzicht van de diplomatieke zaken)